Новости Статьи Обучение Термины Компании Банковские металлы
Новости

Все новости >>>

 

Мнение профессионала
В шаге от доверия. Что изменится для клиентов на рынке страховых услуг

Если для европейцев страховать свое имущество, жизнь или здоровье так же естественно, как дышать, то в Украине ситуация другая. Доверять страховщикам граждане все еще не спешат, выбирая из всего разнообразия страховых услуг преимущественно медицинское или автострахование. Новый закон о страховании коренным образом меняет рынок страховых услуг. Какие перспективы он открывает для потребителей и станут ли украинцы больше доверять страховщикам?

Ольга Шумик: директор Департамента методологии регулирования деятельности небанковских финансовых учреждений НБУ
Правило успеха
"Воплощайте Ваши мечты в реальность"
Страхование

 


В Украине
В рамках проекта USAID при партнерстве НБУ, НАБУ, ВР и ФГВФЛ состоялось обсуждение вопросов защиты прав потребителей финуслуг в Украине
14.09.17

12 вересня 2017 року в рамках Проекту USAID «Трансформація фінансового сектору» в партнерстві з Національним банком України, Незалежною асоціацією банків України, Верховною Радою України та Фондом гарантування вкладів фізичних осіб відбулась міжнародна конференція «Захист прав споживачів фінансових послуг 2017: шлях до розбудови довіри».

Спікерами та учасниками дискусій виступили народні депутати України, вітчизняні та міжнародні експерти. Від Ліги страхових організацій України участь у конференції взяли Президент ЛСОУ Олександр Філонюк та віце-президент ЛСОУ Сергій
материалы в тему:
Тарасов.

Конференція складалася з трьох сесій:

Сесія 1 – Презентація результатів дослідження з питань споживчого кредитування

Сесія 2 – Роль регуляторів в захисті прав споживачів фінансових послуг: яка модель потрібна Україні?

Сесія 3 – Презентація законопроекту про фінансового омбудсмена

У сесії 1 Юлія Вітка, заступник керівника Проекту USAID «Трансформація фінансового сектору», доповіла про результати дослідження з питань споживчого кредитування в Україні.

Згідно з дослідженням, 33 % проаналізованих кредитних договорів не містять детального розпису сукупної вартості кредиту, 17 % — не містять графіку платежів, 54 % — містять умови, якими порушується право позичальника на дострокове повернення кредиту. Більше половини договорів містять несправедливі умови, визначені такими законом про захист споживачів, особливо умови, якими нав’язуються додаткові послуги та надається право кредитодавцю в односторонньому порядку змінювати будь-які умови договору. Рекламні матеріали не вказують найважливішої для споживача інформації щодо реальної процентної ставки та незрозумілі з точки зору вартості кредиту. Також рівень письмового інформування позичальників є надзвичайно низьким та не відповідає законодавству. У 68 % візитів потенційному позичальнику не надавалася жодна письмова інформація. Крім цього, українські споживачі фінансових послуг погано обізнані з механізмами вирішення спорів.

Передбачається, що дане дослідження стане основою для порівняння результатів другої та третьої хвиль дослідження.

Модератором обговорення реакції ринку на результати дослідження з питань споживчого кредитування виступив Роман Шпек, голова ради Незалежної асоціації банків України. Участь у експертній дискусії взяли Володимир Лавренчук, голова правління ПАТ «Райффайзен банк Аваль», Сергій Черненко, голова правління ПАТ «ПУМБ», Антон Тютюн , голова правління ПАТ «Ощадбанк»,  Ольга Тугай, голова правління кредитної спілки «Київський кредитний альянс» та Руслан Демчак, народний депутат України.

З дослідження та виступів учасників випливає, що фінансові установи повинні змінити поведінку на ринку. Крім цього, як споживачі, так і фінансові установи потребують навчання. «Майбутнє за відповідальним кредитуванням», — зазначив Сергій Черненко.

Руслан Демчак проаналізував законопроекти, що стосуються захисту прав споживачів, та висловився про необхідність прийняття законопроекту № 2456-д щодо удосконалення захисту прав споживачів фінансових послуг та законопроекту № 1797-1 «Про страхування».

У сесії 2 основним доповідачем виступила Катерина Рожкова, заступник Голови Національного банку України.

У доповіді зазначалося, що НБУ в процесі розробки нормативно-правових актів на виконання норм проекту Закону України № 2456-д та імплементації відповідних директив ЄС встановлюватиме додаткові обов’язкові вимоги до договорів про надання фінансових послуг, реклами банківських послуг, публікування на веб-сайтах паспортів продуктів та типових договорів, надання інформації клієнту щодо кожного виду послуг, а також вимоги щодо роботи зі скаргами клієнтів. У перспективі НБУ застосовуватиме інструмент «таємних закупок» при перевірках.

«Національний банк України виступає за якісну конкуренцію прозорих гравців. Така конкуренція буде, насамперед, в якості і відкритості у спілкуванні зі споживачем», — зазначила Катерина Рожкова.

Модератором обговорення ролі регуляторів у захисті прав споживачів фінансових послуг виступила Тетяна Грищенко, старший юрист Проекту USAID «Трансформація фінансового сектору».

З досвідом щодо функцій та повноважень регуляторів у сфері захисту прав споживачів фінансових послуг поділилися: Бріджит Гоулард, заступник голови Агенції з захисту прав споживачів Канади, Севак Мікаєлян, координатор з питань регулювання та нагляду за ринковою поведінкою у Центрі захисту прав споживачів та фінансового навчання Центрального банку Вірменії, Росаріо Грассо, радник Управління захисту прав споживачів та боротьби з відмиванням грошей Банку Італії, Вільте Зельстра, старший інспектор з нагляду Групи аналізу поведінки споживачів Служби з нагляду за фінансовими ринками Нідерландів.

Відповідно до Принципу 4 ОЕСР G20, «Постачальники фінансових послуг та уповноважені агенти повинні надавати споживачам основну інформацію, з якої споживач дізнається про головні переваги, ризики та умови продукту».

У Канаді встановлено значні за обсягом і точні вимоги щодо розкриття інформації. «Ви можете мати найкраще регулювання у світі, але якщо ви не застосовуєте його, то це ще гірше, ніж не мати регулювання взагалі», — зазначила Бріджит Гоулард.

Зараз Центральний банк Вірменії більше турбується про споживачів, ніж про фінансові установи. «Важливим принципом регулювання є єдині умови для всіх секторів та фінансових установ», — підкреслив Севак Мікаєлян.

Росаріо Грассо у своєму виступі відмітив, що фінансова грамотність – це засіб покращення фінансових рішень громадян.

«Метою регулювання є розвиток справедливих та прозорих фінансових ринків», — зазначив Вільте Зельстра.

У сесії 3 Тетяна Буряк, експерт із захисту прав споживачів Проекту USAID «Трансформація фінансового сектору», презентувала проект Закону України «Про установу фінансового омбудсмена» та виступила модератором експертної дискусії щодо створення фінансового омбудсмена в Україні.

Запровадження в Україні альтернативного вирішення спорів для сектору фінансових послуг передбачає поєднання у собі найбільш успішних підходів до організації діяльності та функціонування фінансового омбудсмена. Дієве позасудове (альтернативне) вирішення спорів повинні забезпечити імплементація принципів, передбачених Директивами ЄС, незалежність фінансового омбудсмена, встановлення вимог до нього, прозорість і професійний аналіз вирішення спорів, доступність для споживачів. Задачею фінансового омбудсмена повинно бути не лише вирішення спорів, але й зрозуміле роз’яснення споживачам особливостей фінансових послуг, їх прав та обов’язків.

«Забезпечення ефективного захисту прав споживачів є одним з найбільш чутливих питань для фінансового ринку», — зазначила Тетяна Буряк.

З практичним досвідом позасудового (альтернативного) вирішення спорів як способу правого захисту при порушенні прав споживачів поділилися Маріель Коен-Бранш, Омбудсмен Управління у справах фінансового ринку Франції, та Павел Загай, заступник Фінансового омбудсмена Польщі.

У своїй доповіді Маріель Коен-Бранш відмітила, що перевагами позасудового (альтернативного) вирішення спорів для професійного учасника ринку є: виявлення недоліку у роботі, усунення його без шкоди для репутації; більш швидке врегулювання, ніж судовий процес; врахування не лише норм права, але й принципу справедливості; можливість відновлення господарських відносин; вдосконалення процесів. «Медіація у справах споживачів характеризується асиметричними відносинами між споживачем та професійним учасником ринку. Роль омбудсмена полягає у тому, щоб відновити баланс шляхом надання рекомендації у разі існування законних підстав для скарги», — зазначила Маріель Коен-Бранш.

«У процесі позасудового вирішення спорів поєднуються найкращі риси медіації та примирення: здійснюється спроба наблизити позиції сторін (як у медіації) та сторонам пропонується вирішення спору шляхом примирення», — підкреслив Павел Загай.

Участь у експертній дискусії взяли Роман Шпек, голова ради Незалежної асоціації банків України, Тетяна Коротка, заступник Бізнес-омбудсмена України, Андрій Оленчик, заступник Директора-розпорядника Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, Андрій Перетяжко, президент Асоціації «Українська федерація убезпечення», Вікторія Волковська, генеральний директор «Об’єднання фінансових установ.

На думку учасників сесії, необхідно забезпечити баланс між захистом споживачів фінансових послуг та захистом фінансових установ.

«Організація механізму позасудового вирішення спорів повинна бути на такому високому рівні, щоб довіра до нього була незаперечною», — зазначила Тетяна Коротка.

Проект «Трансформація фінансового сектору» — це чотирирічна програма, що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID). Метою проекту є перетворення фінансового сектору України на прозору, справедливу та диверсифіковану систему, яка підтримує підприємства усіх розмірів та слугує потребам громадян.


Финансовый навигатор TRISTAR.com.ua




Если вы обнаружили ошибку на этой странице, выделите ее и нажмите Ctrl+Enter.
Темы
Финтех
Аграрная сфера
Чемпионат по страхованию
Страховые объединения
Интересное в страховании
Страхование жизни
Автострахование
Медицинское страхование
Страхование рисков
Агрострахование
Страхование имущества
Страхование туристов
Страхование и банки
Мошенничество в страховании
Пенсионные фонды
Обзор рынка страхования
Мнение профессионала
Интервью
Руководители: о личном
Подкасты
Исследование
Перестрахование
Страховые брокеры
Страховые компании
Слияния и поглощения компаний

Все темы >>>
Рассылка

Анонсы | Подкасты | Акции | Реклама | Песочница | Партнеры | О нас | Правовая информация

Страховой каталог INS.ORG.RU Rambler's Top100 Система Orphus
©2007-2024 TRISTAR.com.ua - твой финансовый навигатор!
© При полном или частичном использовании информации прямая гиперссылка на сайт TRISTAR.com.ua обязательна.